En fantastisk säsong är nu över och den slutade med BAIF i topp. Det blev visserligen ”bara” oavgjort 4-4 (3-1) i dagens hemmamatch mot Trekantens IF, men då Söderåkra samtidigt föll i Gullabo så gjorde det att seriesegern ändå hamnade på Hagaborg denna soliga höstdag. En välförtjänt sådan med tanke på att vi toppat tabellen mer eller mindre från start till mål. Men vår serieledning har tightats till ju längre säsongen lidit och bara en poäng skiljde inför sista omgången. Men vi redde ut det med andan i halsgropen och alla spelare och ledare förtjänar en stor eloge för ett riktigt bra jobb 2024. Att vinna en serie är få förunnat och inte enkelt oavsett nivå så ta nu tillfället i akt och njut av segerns sötma. Detta är ett minne att bära med sig resten av livet.

Hur var då matchen? Känslan inför den var god och avspänd. Men när domaren blåste igång spelet så var det gästande Trekanten som såg piggast ut. De var här för att sabba festen och gång på gång hotade de oss med vassa omställningar. Men vi var effektiva på offensiv planhalva under första halvlek och tog ledningen med 1-0 genom Viktor Martinsson i den 17:e minuten. Trekanten fortsatte att spela bra och kvitteringen till 1-1 som kom i den 29 minuten var rättvis. Men efter detta lade vi in en högre växel och utökade till både 2- och 3-1 i tät följd. Först direkt på hörna genom Markus Lemon, sedan två minuter senare, i den 35 minuten, genom Filimon Asmerom. 3-1-ledningen i paus kändes mycket bra, men matchen var jämnare än vad resultatet visade.

I andra halvlek fortsatte Trekanten att hota oss med farliga kontringar och flera avslut som Emil Olausson i målet fick jobba hårt för att rädda. Och i den 60:e minuten kom ytterligare ett reduceringsmål, 3-2 som inte ens Emil kunde hindra. Tur då att Filimon Asmerom slog till på nytt och satte 4-2 bara tre minuter senare med ett av årets bästa avslut. Detta gav oss ännu mer luft under vingarna och vår bästa period i matchen följde härpå.

Men kanske gjorde det oss också nonchalanta och okoncentrerade? För med en tvåmålsledning inför sista 20 på hemmaplan i en avgörande match så borde saken vara klar. Men vi lät Trekanten fortsätta få ytor bakom vår backlinje och där är de vassa, riktigt vassa. 4-2 blev först 4-3 i den 71:a minuten. Klart nerverna börja spela in då. För i den 78:e minuten åker vi på ytterligare ett baklängesmål, 4-4. I detta läge är G-G i ledning mot SAIK med 1-0 vilket är bra för vår del, men marginalerna är små.

Sista tio är ganska intetsägande på Hagaborgs gräsmatta. Desto mer intresse riktades mot resultattavlan. För där ändrades G-G:s etta först till en tvåa, sedan till en trea och ungefär samtidigt som vår match blåstes av, till en fyra. Det innebar en poäng i matchen, men två poängs serieseger! Efter åtta raka säsonger i division sex är BAIF åter tillbaka i division fem. Vilken härlig känsla!